Selberg Arkitekter er som del av et internasjonalt, tverrfaglig team ansvarlig bruarkitekt for arbeidet med ny motorveibru over Mjøsa. Vi har i tillegg ansvar for landskapsforming rundt brukar og kryssområder.
Ny bru over Mjøsa inngår i Nye Veiers regulering, prosjektering og bygging av ny firefelts motorvei fra Moelv til Roterud i Innlandet, som utføres av det det belgiske entreprenørselskapet BESIX og italienske Rizzani. JV BESIX / Rizzani har norske AF Gruppen som underentreprenør. Multiconsult er rådgiver for entreprenørgrupperingen.
Ved utvikling av brudesignet er det en rekke elementer som skal fungere i et samspill:
I utviklingen av konseptet ble en lang rekke med 3D modeller testet og utviklet.
Brua, slik den nå framstår, er symmetrisk rundt seilingsløpene og har en konstant svingradie - det enkle og elegante er målet. Konseptet har en gitterdrager i tre som ligger mellom betong, med et «betongtak» over seg. Opptil 60 prosent av treet i konstruksjonen vil være synlig.
I arbeidet med å utvikle brudesignet er samvirket mellom betongplater og fagverk i tre nytt. Dette har vært gjort før med stål, men aldri med tre. Valg av tre i en gitterdragerløsning i konstruksjonen reduserer vekten av overbygningen med 17 prosent sammenlignet med bruk av betong. Dette er en fremtidsrettet og moderne løsning. Konseptet er for eksempel vurdert til å ha 39 prosent lavere klimautslipp sammenliknet med en standard betongkonstruksjon.
Byggingen av ny Mjøsbru vil starte ved årsskiftet 2021/22.
Illustrasjonene er laget av Blaar AS, Oslo
Sted: Mjøsa, Innlandet
Byggherre: Nye Veier
Status: Pågående prosjekt